Логічні задачі
Ссавці (біологія 8 клас)
1. Галілео
Галілей писав, що кінь, падаючи з висоти, ламає собі ноги, кішка залишається
неушкодженою в разі падіння з 4-5 м, а жук залишається цілим. Навіть падаючи з великої башти. Чому?
2. Чому в тюленя немає вушних
раковин?
3. Чому у білого ведмедя за великої
маси (800-1000 кг) невелика витягнута голова й видовжена шия?
4. Деякі білі ведмеді, які живуть у
зоопарках, мають зелене забарвлення хутра. Поясніть причини цього явища.
Кров і кровообіг (біологія 9 клас)
1. Якщо судно у морі одержує
пробоїну, команда намагається закрити дірку, яка утворилася, будь-яким
матеріалом. Природа в достатку наділила кров власними «латками».Назвіть їх.
2. У людини нарив на великому пальці
руки, а через якийсь час у неї опухають вузли під пахвами. Поясніть це явище.
3. За високої температури на чоло
хворого прикладають чистий рушник, змочений розчином оцту. Навіщо це робити?
4. Коли кров беруть із передпліччя,
лікар накладає джгут на плече і пропонує стискати і розтискати кисть руки в
кулак. Для чого потрібно це робити? Чому так відбувається?
5. Папа Римський Інокентій VІІ,
пригнічений старістю, наказав влити собі кров трьох юнаків. Кінець був сумним:
померли всі – і Папа Римський, і юнаки. Установіть причину смерті.
Шкіра. Виділення.(біологія 9 клас)
1. Чому після переохолодження
пальців ніг болить горло?
2. Чому після відвідування лазні
людині дихається легше?
3. Поясніть, чому у кішки, яка
побачила собаку, наїжачується шерсть, а у людини, коли їй страшно, волосся стає
дибки?
4. Чому кухонна сіль має щодня
надходить до організму?
5. Лікар відправляє пацієнтів на
виявлення білка чи цукру в сечі. Навіщо?
6. Чому в жаркий день рекомендується
пити воду невеликими ковтками, а іноді рекомендують прополоскати рот водою, щоб
позбутися відчуття спраги?
Дихання.
1. У процесі еволюції на носову і
ротову порожнину відбувся тільки у ссавців. Поміркуйте, чому тільки ці тварини
можуть пережовувати, а інші хребетні ковтають її цілою або шматочками.
2. Перед тим, як пірнути у воду,
можна набрати у легені якомога більше повітря або виконати декілька вдихів і
видихів. В якому випадку людина довше протримається під водою?
3. Хворий, грудна клітка якого була
пробита з обох боків, потрапив до лікаря. Легені залишилися неушкодженими.
Через деякий час хворий помер від задухи. Як це трапилось?
4. Іноді в хорі другі голоси чути
краще, ніж перші, хоч висота їх тону нижча. Чим це пояснити? Від чого залежить
сила звуку?
5. Описано випадок батальйону
солдат, які сховалися від бурі в герметично закритому трюмі судна. При цьому
судно залишилося неушкодженим. Поясніть причину загибелі солдат.
6. Відомо, що маленькі діти, які
проживають в одній кімнаті з курцями, погано сплять, неспокійні, втрачають
апетит, в них бувають розлади кишечнику. Які фізіологічні процеси в організмі
малят призводять до таких наслідків?
Нервова система
1. У новонародженого проявляється
рефлекс Робінзона. Новонароджений міцно затискає будь-який предмет. Поясніть
значення цього рефлексу.
2. У медицині були випадки, коли у
людини був повністю пошкоджений спинний мозок, паралізований тулуб і кінцівки,
але вона продовжувала жити і займатися розумовою діяльністю. Як це можна
пояснити?
3. Від спиртного порушується
мозочок. Чому п’яний чоловік, намагаючись зробити крок, робить по інерції
декілька кроків у тому ж напрямку?
4. У лікарні перебуває хворий
чоловік. Він хотів узяти склянку, але промахнувся. Після декількох зусиль бере
його і випускає. Намагаючись писати, робить зайві рухи. Визначте розміщення
пухлини у головному мозку.
5. У стані клінічної смерті протягом
5-6 хвилин відбувається загибель нервових клітин через відсутність кисню Яким
чином можна продовжити тривалість життя нервових клітин, щоб урятувати людину?
Опорно-рухова система
1. Сперечалися два учні. Один
доводив, що вантаж краще нести без відпочинку, почергово в лівій і правій
руках. Другий доводи, що краще носити правою рукою. Потім трохи відпочити і знову
нести в цій руці. Хто має рацію?
2. За кістками померлої людини можна
визначити, ким вона була: спортсменом, водієм чи письменником. Що є основою для
висновку?
3. Після тривалої хвороби лежачим
режимом чоловіка вчать знову ходити. З чим це пов’язано?
4. У розмові спортивних лікарів і тренерів можна почути
словосполучення «киснева заборгованість». Що це означає?
5. Зріст людини – величезна змінна.
Він збільшується до 25, 60 років є незмінним, після чого зменшується на 2-3 см.
Поясніть цей процес.
6. Кожен механізм треба час від часу
чистити, а людський суглоб не потребує чищення протягом усього життя. Що сприяє
безвідмовній роботі суглоба?
7. Тріск, що доходить до вуха, коли
розламують сухар, здається ледве чутним. Але, коли ми відшукуємо його, то тріск
перетворюється для нас на справжній гуркіт. Чим це пояснити?
Корінь
1. Як буде розташовуватися коріння,
якщо близько грунтові води? А якщо глибоко? Чому?
2. Для життя й розвитку рослин
необхідні вода й мінеральні солі. Вони систематично надходять у рослину. Про
який «насос» ідеться?
3. Для життя рослин потрібен грунт,
однак люди навчилися вирощувати багато рослин на поживних речовинах. При цьому
звернули увагу, що в рослин зменшилась кількість кореневих волосків або вони
зникли зовсім. Дайте пояснення цьому явищу.
4. У більшості рослин корінь росте
вниз, а не вгору або в сторони. Чому?
5. Майже всі рослини мають коріння.
Воно гілкується й заглиблюється на різну
глибину. Яке значення має коріння?
6. На півночі коріння сосни росте
вертикально, але потім горизонтально. Чому?
7.
Школярі на ділянці поливали капусту. Після поливу одні з них засипали вологі
лунки сухою землею, а інші вважали, що це зайва робота. Хто з учнів вчинив
правильно? Чому?
Немає коментарів:
Дописати коментар