МІНІСТЕРСТВО
ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
НАКАЗ
№ 1423 від 14 грудня 2012 року
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
3 січня 2013 р. за № 44/22576
Про затвердження Положення про
навчальні кабінети з природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних закладів
Відповідно
до частини першої статті 12 Закону України "Про освіту", частини
першої статті 37 Закону України "Про загальну середню освіту",
підпункту 3 пункту 1 додатка 2 "Завдання і заходи з виконання Державної
цільової соціальної програми підвищення якості шкільної природничо-математичної
освіти на період до 2015 року" до Державної цільової соціальної програми
підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти на період до 2015
року, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011
року № 561, Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних
закладів, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20
липня 2004 року № 601, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 9 вересня
2004 року за № 1121/9720, та з метою дотримання загальних та спеціальних вимог
до матеріально-технічного та науково-методичного оснащення кабінетів
природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних закладів наказую:
1.
Затвердити Положення про навчальні кабінети з природничо-математичних предметів
загальноосвітніх навчальних закладів, що додається.
2.
Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти (Єресько О.В.)
забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції
України в установленому законодавством порядку.
3.
Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра
Жебровського Б.М.
4.
Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
Тимчасово виконуючий обов’язки
Міністра Є.М. Суліма
Затверджую
Директор Панківського НВК
_______ Т.М. Красовська
ПОЛОЖЕННЯ
про шкільний кабінет біології
п. 1 Загальні питання
Кабінет біології в школі – це навчальний підрозділ школи,
призначений для проведення уроків, позакласних і факультативних занять. Це
спеціально обладнане приміщення, яке забезпечує наукову організацію праці учнів
і вчителів біології, що сприяє підвищенню ефективності проведення уроків. Вся
робота здійснюється за допомогою комплексного використання всієї
матеріально-технічної і дидактичної бази наявної в кабінеті.
Зміст роботи кабінету визначається Законами України "Про освіту",
"Про загальну середню освіту", "Про охорону праці",
"Про пожежну безпеку", "Про забезпечення санітарного та
епідемічного благополуччя населення" та іншими нормативними документами
Уряду та Міністерства освіти і науки України. Робота проводиться у
відповідності з навчальними планами, програмами і підручниками, програмами
факультативних занять, спецкурсів, затвердженими Міносвіти і науки, та планами
позакласної роботи з біології.
п. 2 Оснащення кабінету
Кабінет біології повинен мати два приміщення:
клас-лабораторію, де проводяться заняття з учнями, і лаборантську кімнату, в
якій зберігаються всі засоби навчання. До кабінету належить і куточок живої
природи, який може бути розташований в окремому приміщенні або лаборантській
кімнаті.
Кабінет біології оснащується:
•
повним комплектом навчального обладнання з біології;
•
комплектом технічних засобів навчання та пристроями для
їх використання;
•
комплектом навчально-методичних посібників для вчителів
та бібліотекою, до якої входять методичні посібники для педагогів та
науково-популярна література для учнів;
•
картотекою дидактичних матеріалів, інструкціями для
виконання лабораторних і практичних робіт, екскурсій; картотекою навчального
обладнання та наочних посібників;
•
протипожежним інвентарем, медичною аптечкою.
До загального обладнання кабінету
біології входять:
•
меблі (робочі місця учнів, робоче місце вчителя, шафи для
зберігання навчального обладнання);
•
класна дошка (різних конструкцій);
•
технічні засоби навчання (за умови забезпеченості
навчального закладу) – ПК, відеоапаратура, кінопроектор, діапроектор,
епіпроектор, кодоскоп, телевізор, магнітофон тощо;
•
пристрої для демонстрування навчального обладнання
(екран, підставка для експонатів та ін.).
До спеціального обладнання кабінету входять:
•
постійні стенди і експозиції – "Еволюція органічного
світу", "ТБ в кабінеті біології", "Критерії оцінювання
навчальних досягнень учнів з біології", «Кращі біологи школи», «Ними
гордиться школа» (про учнів-випускників, які обрали професію, пов’язаною з
біологією), «Професії, де знадобляться знання з біології»;
•
портрети видатних вчених (за бажанням вчителя та умов
забезпеченості кабінету) - Ч.Дарвіна, Г.Менделя, І.П.Павлова, ВЛ. Вернадського,
І.І.Мечникова, І.М. Сєченова, М.І.Вавилова;
•
лабораторне обладнання;
• куток живої природи з відповідною
кількістю рослин і тварин (див. Положення про живий куток).
Навчальне обладнання
зберігається за розділами програми, відповідно до вимог зберігання та з
урахуванням частоти використання, габаритів і ваги.
п. 3 Санітарно-гігієнічні вимоги до кабінету
В кабінеті повинні
дотримуватись такі санітарно-гігієнічні вимоги:
•
Згідно з СП 11-86-а-74 "Санітарні правила по
влаштуванню й утриманню загальноосвітніх шкіл" фон стін має бути світлих
тонів (світло-кремового, світло-зеленого і світло-блакитного кольорів). Стіни
фарбуються клейовими фарбами. Стеля побілена набіло. Підлога пофарбована
масляними емалями.
•
Освітлення кабінетів повинно відповідати вимогам СНіП
ІІ-4-79 "Природне і штучне освітлення" і має бути не менш як 300 лк
незалежно від типу освітлення. Освітлення має бути рівномірним, давати напрям
світлового потоку з лівого боку.
•
Сонцезахист в кабінеті забезпечують розсувними
сонцезахисними шторами світлих тонів або жалюзями. Використовувати тюль забороняється.
•
Кабінет та лаборантська забезпечуються опаленням і
припливно-витяжною вентиляцією відповідно до СНіП 2.04.05-91 "Опалення,
вентиляція і кондиціювання"- з таким розрахунком, щоб у приміщеннях підтримувалась
температура у межах 20-23 °С в теплу пору року та 17-20
С в холодну пору
року; вологість – 40-60%. Тепловий і повітряний режим у кабінеті підтримуються
систематичним провітрюванням (природна або штучна вентиляція) та вологим
прибиранням.
• Учнівські столи і стільці повинні
відповідати нормам ГОСТ 11015-93 "Столи учнівські. Типи і функціональні
розміри", ГОСТ 11016-93 "Стільці учнівські. Типи і функціональні
розміри". Відстань між першим рядом столів і дошкою повинна бути не менш
як 1,5 м, а від демонстраційного стола - не менш як 0,8м. Демонстраційний стіл
установлюється на подіумі заввишки 0,15м і повинен відповідати ГОСТу 18607-93
"Столи демонстраційні. Функціональні розміри". Відстань від
останнього ряду учнівських столів до дошки не повинна перевищувати 10м.
• Відповідно до ДБН В.2.2-3-97
"Будинки та споруди навчальних закладів"
кабінет забезпечується водопроводом і каналізацією. В кабінеті встановлюються
раковини з підведенням холодної води. На одному з кранів має бути постійно
закріплена гумова трубка.
п. 4 Керівництво кабінетом біології
Роботою кабінету
керує завідуючий, якого призначає директор наказом по школі.
Завідуючий кабінетом відповідає за:
•
планування роботи кабінету (перспективне і на рік);
•
ведення паспорту (інвентарної книги) кабінету;
•
проведення систематичної роботи по забезпеченню кабінету
наочними і дидактичними матеріалами;
•
дотримання санітарно-гігієнічних норм та правил техніки
безпеки:
•
збереження матеріально-технічної бази кабінету.
Завідуючий кабінетом:
•
координує роботою інших вчителів біології школи по
обладнанню і оформленню кабінету;
•
веде облік та списання (разом із заступником директора по
АГЧ) непридатного обладнання, приладів та інших засобів відповідно до діючих
положень та інструкцій;
•
створює картотеки наявного навчального обладнання,
літератури, дидактичних засобів;
•
керує і контролює роботою лаборанта, надає йому практичну
допомогу;
•
виконує посадові обов'язки вчителя біології;
•
розробляє інструкції з ТБ на основі стандартних;
•
складає графік роботи кабінету (уроків, факультативних
занять).
п. 5 Дотримання техніки безпеки в кабінеті
В кабінеті повинні дотримуватись правила техніки безпеки у відповідності до
чинного законодавства, нормативних документів Уряду з питань охорони праці,
правила внутрішнього розпорядку школи. Основним документом школи з цього
питання є "Правила безпеки під час роботи з біології у загальноосвітніх
навчальних закладах" (ДНАОП 9.2.30-1.05-98, затверджений наказом
Держнаглядохоронопраці від 16.1 і.98р. № 231).
В кабінеті повинні бути:
•
документи з ТБ: акт-дозвіл на проведення занять в
кабінеті, загальні інструкції з ТБ (електробезпека, пожежна безпека),
нормативно-правові документи, журнал інструктажу учнів;
•
засоби пожежегасіння - вогнегасник (вуглекислотний,
пінний, порошковий), ящик або відро з піском і совком; покривало з
вогнетривкого матеріалу;
•
медична аптечка.
Кабінет біології не повинен використовуватись в
якості класних кімнат для проведення занять з інших предметів.
Затверджую
Директор
Панківського НВК
_______
Т.М. Красовська
1.
Під час роботи в кабінеті біології будьте обережними, дотримуйтесь порядку й
чистоти на робочому місці, виконуйте правила безпеки. Безладність, поспішність,
необачність у роботі й порушення правил техніки безпеки можуть призвести до
нещасних випадків.
1.
Перед початком роботи:
а) чітко з'ясуйте порядок і правила проведення
досліду;
б) перевірте наявність і надійність посуду,
приладів та інших предметів, необхідних для виконання завдання;
в) звільніть робоче місце від усіх непотрібних
для роботи предметів та матеріалів.
2.
Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
3.
Виконуйте тільки ту роботу, що передбачена завданням або доручена вчителем.
Виконувати роботи, не пов'язані з завданням - забороняється.
4.
Не відволікайтесь самі і не відволікайте інших від роботи сторонніми розмовами.
1.
Для виконання завдання користуйтесь посудом і приладами, виданим вчителем.
2.
Нагріваючи рідини, тримайте посудину отвором від себе і не спрямовуйте на
сусідів.
3.
Обережно поводьтесь з гострими предметами (ножицями, препарувальними голками).
4.
Розбавляючи концентровані кислоти водою, обережно доливайте кислоту у воду, а
не навпаки.
5.
Посуд, у якому проводять досліди з органічними розчинниками, перед заповненням
повинен бути чистим і сухим.
1.
Розлиті випадково кислоти або розчини лугів збирайте і зливайте в місця,
вказані вчителем.
2. Після
закінчення роботи ретельно вимийте руки з милом.
1.
Не пробуйте хімічні речовини на смак, адже будь-яка з них у тій чи іншій мірі є
отруйною.
2.
Не заглядайте в посудину зверху (навіть у пробірку), тому що у випадку
виштовхування рідини може статись нещасний випадок.
3.
Нагріваючи рідини, не залишайте їх без нагляду навіть на короткий час.
4.
При виявленні несправності установок негайно припиніть роботу і повідомте про
це вчителя.
5.
При попаданні на шкіру, одяг будь-яких речовин негайно припиніть роботу і
змийте їх великою кількістю води.
Завідуючий кабінетом біології __________ О. Є. Михайлюк
Затверджую
Директор Панківського НВК
_______ Т.М. Красовська
Посадова
інструкція завідуючого кабінетом біології
І. Загальні положення
1.1.
Дана посадова Інструкція розроблена на основі тарифікаційної характеристики
вчителя біології. Під час розробки Інструкції враховані рекомендації з
організації служби охорони праці в освітніх закладах системи Міністерства
освіти і науки України.
1.2.
Учитель біології призначається і звільняється з посади директором школи.
1.3.
Він повинен мати вищу педагогічну освіту.
1.4.
Учитель біології підпорядковується безпосередньо заступнику директора школи з
навчально-виховної роботи.
1.5.
Завідуючому кабінетом біології підпорядковується безпосередньо лаборант.
1.6.
У своїй діяльності вчитель біології керується Конституцією і законами України,
указами Президента України, рішеннями Кабінету Міністрів України і органів
управління освіти всіх рівнів з питань освіти і виховання учнів; правилами і
нормами охорони праці, техніки безпеки і пожежної безпеки, а також Статутом і
локальними правовими актами школи (в тому числі правилами внутрішнього
трудового розпорядку, наказами і розпорядженнями директора, даною Інструкцією),
трудовим договором (контрактом).
Учитель
дотримується положень Конвенції про права дитини.
II.
Завдання та обов'язки
Основними
напрямками діяльності вчителя біології є:
2.1.
Організація поповнення кабінету обладнанням, приладами та іншими матеріалами,
приймання матеріальних цінностей (крім меблів) під відповідальність на
збереження, забезпечення зберігання підзвітного майна, участь в інвентаризації
та списуванні майна кабінету.
2.2.
Стимулювання соціалізації учнів, формування в них загальної культури, свідомого
вибору ними професії та готовності функціонування в ринкових умовах.
2.3.
Забезпечення режиму дотримання правил і норм з охорони праці в навчальному
закладі.
2.4.
Завідувач кабінетом біології:
—
несе безпосередню відповідальність за
безпечний стан робочих місць, обладнання, приладів, інструментів, інвентарю
тощо;
—
забороняє використання обладнання, не
передбаченого Типовими переліками;
—
здійснює навчання та інструктаж учнів і
вихованців з охорони праці та безпеки життєдіяльності під час робіт,
передбачених навчальними програмами;
—
розробляє і періодично переглядає (не
менше як 1 раз на 3 роки) інструкції з охорони праці, подає їх на затвердження
директору;
—
контролює стан обладнання навчального
кабінету, його забезпечення протипожежним інвентарем, медичними та
індивідуальними засобами захисту, а також наочною агітацією з питань
забезпезпечення безпечних умов праці та навчання;
—
не допускає до проведення навчальних
занять або робіт учасників навчально-виховного процесу без передбаченого
спецодягу та інших засобів індивідуального захисту;
—
систематично проводить первинний
позаплановий, цільовий та вступний інструктажі з лаборантом і учнями,
відповідно їх оформляє у журналах;
—
перевіряє знання і виконання лаборантом й
учнями правил та інструкцій з охорони праці;
—
не допускає проведення занять, пов'язаних
з небезпекою для життя й здоров'я учнів і працівників школи. При виявленні
таких фактів повідомляє про це заступника директора з навчально-виховної
роботи, проводить своєчасне розслідування і облік нещасник випадків,
пов'язаних з роботою учнів у кабінеті; вживає заходи щодо усунення причин, що
призвели до нещасного випадку;
—
вносить пропозиції щодо покращення умов
праці і навчання для включення їх в Угоду з охорони праці;
—
допускає у визначеному порядку на заняття
представників дирекції школи;
—
бере участь в роботі педагогічної ради
школи і нарадах, які проводяться дирекцією школи;
—
чергує в школі у відповідності з графіком
чергувань на перервах між уроками, а також за 20 хв до початку і протягом 20 хв
після закінчення занять;
—
проходить періодичне медичне обстеження;
—
дотримується етичних норм поведінки в
школі, побуті, в громадських місцях, які відповідають соціальному статусу
вчителя.
III. Права
Вчитель біології
має право:
ü Брати
участь в управлінні школою в порядку, передбаченому Статутом школи.
ü На захист
професійної честі та гідності.
ü Знайомитися
зі скаргами та іншими документами, які містять оцінку його діяльності, давати
відповідні пояснення.
ü Захищати
свої інтереси самостійно або через посередника, в тому числі адвоката, у
випадку дисциплінарного розслідування, пов'язаного з порушенням учителем норм
професійної етики.
ü На
конфіденційність дисциплінарного (службового) розслідування, за виключенням
випадків, передбачених законом.
ü Вільно
обирати і використовувати методики навчання і виховання, навчальні посібники і
матеріали, підручники.
ü Підвищувати
свою кваліфікацію.
ü Атестуватися
на добровільній основі на відповідну кваліфікаційну категорію і одержувати її у
випадку успішного проходження атестації.
ü Давати
учням під час занять і перерв обов'язкові розпорядження, які стосуються
організації занять і дотримання дисципліни, притягати учнів до дисциплінарної
відповідальності у випадках, передбачених Статутом і Правилами внутрішнього
розпорядку школи.
IV.
Відповідальність
4.1. У визначеному
законодавством України порядку вчитель біології несе відповідальність за:
—
реалізацію не в повному обсязі навчальних
програм у відповідності з навчальним планом і розкладом навчального процесу;
—
життя і здоров'я учнів під час
навчально-виховного процесу;
—
порушення прав і свобод учнів.
4.2.
За безпечний стан робочих місць, приладів, інструментів, належний санітарний
стан приміщень.
4.3.
Відповідальність за проведення інструктажів з охорони праці та безпеки
життєдіяльності, а також записів в класному журналі та «Журналі реєстрації
інструктажів з питань охорони праці для учнів».
4.4.
За невиконання чи неналежне виконання без поважних причин Статуту і Правил
внутрішнього трудового розпорядку школи, законних розпоряджень директора школи
та інших локальних нормативних актів, посадових обов'язків, встановлених даною
Інструкцією, вчитель несе дисциплінарну відповідальність у порядку,
визначеному трудовим законодавством.
4.5.
За застосування, в тому числі одноразове, методів виховання, пов'язаних з
фізичним чи психічним насиллям над особистістю учня, а також скоєння іншого
аморального вчинку вчитель може бути звільнений з посади у відповідності з
трудовим законодавством і Законом України «Про освіту». Звільнення за цей
вчинок не є мірою дисциплінарної відповідальності.
4.6.
За нанесені школі чи учасникам навчального процесу збитки у зв'язку з
виконанням (невиконанням) своїх посадових обов'язків учитель біології несе
матеріальну відповідальність в порядку і в межах, визначених трудовим чи
цивільним законодавством.
V. Повинен
знати
Вчитель
біології та завідувач кабінетом повинен знати:
5.1.
Вимоги нормативних документів з питань безпеки життєдіяльності учасників
навчально-виховного процесу та правила:
—
внутрішнього трудового розпорядку;
—
безпечної експлуатації електрообладнання;
—
пожежної і електробезпеки;
—
надання першої медичної допомоги;
—
виробничої санітарії та гігієни праці.
—
користування засобами пожежогасіння та
індивідуального захисту.
5.2.
Шляхи евакуації дітей на випадок виникнення пожежі.
5.3.
Особливості змісту навчальних програм з біології.
5.4.
Норми оцінювання знань, умінь і навичок учнів.
5.5.
Вимоги до ведення навчальної документації школи.
5.6.
Основні теорії методів навчання, їх класифікацію.
5.7.
Зміст і засоби оптимізації процесу навчання.
5.8.
Психологічні основи диференційованого навчання.
5.9.
Сутність уроку як основної форми процесу навчання і виховання.
5.10.
Підходи до вибору форм, засобів і методів навчання з урахуванням конкретних
умов.
5.11.
Основи формування системності знань школярів.
5.12.
Особливості функціонування учнівського колективу як засобу виховання школярів.
5.13.
Педагогічні основи учнівського самоврядування в школі.
5.14.
Методику підготовки, проведення й аналізу виховних заходів та роботи з
батьками.
5.15.
Сучасні методики навчання з біології.
5.16.
Основну і додаткову літературу, першоджерела з біології.
5.17.
Форми і методи вдосконалення педагогічної майстерності, узагальнення
педагогічного досвіду.
6.1.
Учитель біології і завідуючий кабінетом біології повинен мати відповідну вищу
освіту.
6.2.
Володіти сучасними формами, методами організації навчально- виховного процесу.
Проявляти ґрунтовну професійну компетентність.
6.3.
Забезпечувати свідому дисципліну школярів на уроках, під час проведення
лабораторних робіт у кабінеті біології.
6.4.
Забезпечувати результативність та якість своєї праці.
6.5.
Раз на 5 років проходити навчання на курсах підвищення кваліфікації з предмета
і раз на 3 роки - з безпеки життєдіяльності з наступною атестацією.
6.6.
Проводити вступний, первинний, цільовий та позаплановий інструктажі учнів з
охорони праці та безпеки життєдіяльності під час навчальних занять з
обов'язковою реєстрацією у відповідних журналах.
Учитель біології:
7.1.
Працює в режимі виконання встановленого йому навчального навантаження у
відповідності з розкладом навчальних занять. Бере участь в обов'язкових
планових загальношкільних заходах, самостійно планує діяльність, яка визначена
його посадовими обов'язками.
7.2.
В період канікул, які не співпадають з відпусткою, залучається адміністрацією
школи до педагогічної, методичної чи організаційної роботи в межах часу, який
не перевищує навчальне навантаження до початку канікул. Графік роботи вчителя
під час канікул затверджується наказом директора школи.
7.3.
Замінює у встановленому порядку тимчасово відсутніх учителів на умовах
погодинної оплати і згідно з тарифікацією (в залежності від тривалості заміни).
7.4.
Замінюється на період тимчасової відсутності вчителями тієї ж спеціальності чи
вчителями, які мають відставання з навчального плану у викладанні предмета в
даному класі.
7.5.
Одержує від адміністрації школи матеріали нормативно-правового і
організаційно-методичного характеру, знайомиться з відповідними документами.
Систематично обмінюється інформацією з питань, які входять до його
компетентності, з адміністріцією і педагогічними працівниками школи.
З
посадовою інструкцією ознайомлений(а) _________ О. Є. Михайлюк
Немає коментарів:
Дописати коментар